Ο νέος Κλιματικός νόμος και η τσέπη των καταναλωτών

Σε λίγες ημέρες κατατίθεται για ψήφιση ο νέος κλιματικός νόμος, που επισφραγίζει την ενεργειακή αυτοχειρία της Ελλάδος. Ο νόμος αυτός ορίζει το θεσμικό πλαίσιο για τη σταδιακή μείωση των «ανθρωπογενών» εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου με σκοπό την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας το 2050. Ο εν λόγω νόμος περιλαμβάνει μια μεγάλη σειρά μέτρων, όπως:  Την διακοπή λειτουργίας όλων των λιγνιτικών μονάδων το αργότερο έως τις 31 Δεκεμβρίου 2028 με ρήτρα επανεξέτασης το 2023 (με σκοπό την επίσπευση), καθώς και την σταδιακή απεμπλοκή της χώρας από το 2035 και μετά από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με φυσικό αέριο.

• Από το 2023, το 1/4 των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται πρέπει να είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ρύπων έως 50γρ CO2/χλμ.

• Όλα τα νέα ταξί και το 35% των μισθωμένων οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα είναι μόνο ηλεκτροκίνητα.

• Από το 2023, θα εφαρμοστεί η απαγόρευση καυστήρων πετρελαίου όπου υπάρχει δίκτυο φυσικό αέριο σε νέες οικοδομές. Ενώ από το 2030 καθολική απαγόρευση εγκατάστασης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης.

• Στα επαγγελματικά κτίρια με εμβαδόν δόμησης άνω των 500 τ.μ. για τα οποία οι οικοδομικές άδειες υποβάλλονται από την 1η Ιανουαρίου 2023, εξαιρουμένων των τουριστικών καταλυμάτων και των ναών, καθίσταται υποχρεωτική η τοποθέτηση συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά σε ποσοστό που αντιστοιχεί τουλάχιστον στο 30% της κάλυψης. Παράλληλα εντός του χρόνου υπάρχουν πληροφορίες, ότι ενσωματώνεται η νέα Κοινοτική Οδηγία για την Ενεργειακή Απόδοση Κτηρίων (EPBD) στο εθνικό μας δίκαιο, όπου κάθε χώρα θα πρέπει να εισαγάγει ελάχιστα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης, που θα ισχύουν το αργότερο από το 2027, ενώ έως το 2035 ολόκληρο το εθνικό κτηριακό απόθεμα πρέπει θα καλύπτεται από ελάχιστα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης. Αυτό μεταφράζεται στο ότι τα ακίνητα, που θα πωλούνται ή θα νοικιάζονται:

• Θα πρέπει να ανήκουν τουλάχιστον στην κλάση ενεργειακής απόδοσης [E], για συναλλαγή που πραγματοποιείται μετά την 1η Ιανουαρίου 2027, • θα έχουν επιτύχει τουλάχιστον την κλάση ενεργειακής απόδοσης [D], για συναλλαγή που πραγματοποιείται μετά την 1η Ιανουαρίου 2030,

• Θα έχουν επιτύχει τουλάχιστον κλάση ενεργειακής απόδοσης [C], για συναλλαγή που πραγματοποιείται μετά την 1η Ιανουαρίου 2033. Επισημαίνουμε, ότι τα χαμηλής ενεργειακής κλάσης (Ζ-Η) ακίνητα σήμερα στην Ελλάδα ανέρχονται περίπου στα 3,5 εκατομμύρια. Εάν αναλογιστεί κανείς, ότι σήμερα μια ενεργειακή αναβάθμιση ενός τυπικού διαμερίσματος 100 τμ για να ανέβει δύο ή τρείς κλάσεις κοστίζει περίπου 20 χιλιάδες ευρώ, αντιλαμβάνεται κανείς τι περιμένει τους ιδιοκτήτες το επόμενο διάστημα. Δυστυχώς η ακαριαία μετάβαση στην μεταλιγνιτική εποχή θα συνοδεύεται με επώδυνες οικονομικές επιβαρύνσεις των νοικοκυριών και όχι μόνο, όπου επάνω στο άδικο χαράτσι του φόρου ακίνητης περιουσίας έρχεται να προστεθεί και ο «πράσινος» φόρος. Αυτό στην πράξη σημαίνει εκβιαστική απαλλοτρίωση της ιδιωτικής περιουσίας των Ελλήνων. Ενοχλεί σφόδρα την Ε.Ε το μέγιστο ποσοστό ιδιοκατοίκησης στην Ελλάδα και θέλει να το περιορίσει. Εάν το δούμε και σε μακροσκοπική ενεργειακή κλίμακα, η Ελλάδα ως η μοναδική χώρα της Ε.Ε που κατέχει τα περισσότερα κοιτάσματα όχι μόνο λιγνιτών, αλλά και υδρογονανθράκων εγκαταλείπει το όνειρο της ενεργειακής απεξάρτηση της και παραμένει πλέον δέσμια στην εισαγωγή πράσινων εξοπλισμών με αιμορραγία συναλλαγματικών αποθεμάτων της και με επισφάλειες στον ενεργειακό της εφοδιασμό και την ασφάλειά της.

Όταν την ίδια στιγμή άλλες ευρωπαϊκές χώρες ανοίγουν νέες λιγνιτικές μονάδες ή παίρνουν παράταση των υπαρχόντων τους μέχρι και το 2050, ενώ η Γερμανία προχωράει στην κάλυψη των ενεργειακών της αναγκών με την ενεργοποίηση του αγωγού NORD STREAM 2 με φυσικό αέριο από την Ρωσία με συμβόλαια δεκαετιών. Η Ελλάδα, από μία αποικία χρέους, περνάει σε μία ενεργειακή αποικία εξυπηρέτησης ξένων οικονομικών και ενεργειακών συμφερόντων, όπου ο Έλληνας θα «τιμωρηθεί» γιατί επιβαρύνει το φαινόμενο του θερμοκηπίου κατά 0,1%, όταν την ίδια στιγμή οι μεγάλες ρυπαντές χώρες του πλανήτη, όπως η Κίνα, η Ρωσία, η Ινδία, οι ΗΠΑ κ.λπ. ευθύνονται για το 78% των εκπομπών αερίων και απέχουν προκλητικά από τις «πράσινες» δεσμεύσεις (Παρισίων, Γλασκώβης κ.λπ.). Ο κλιματικός νόμος θυμίζει το υπερωκεάνιο που ναυαγεί και εμείς προσπαθούμε με ένα κουβαδάκι να αδειάσουμε το νερό από τα αμπάρια του πλοίου.

_________

* Μιχάλης Χριστοδουλίδης | Μηχανικός Σ.Μ.Α. – Μηχανολόγος Μηχανικός Α.Π.Θ.
* Τομεάρχης Ενέργειας & Υποδομών | Ελληνική Λύση
* Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο kontranews.gr